Αριθμός μηνυμάτων : 435 Ημερομηνία εγγραφής : 19/09/2013
Θέμα: ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ 03.11.13 23:37
Αρχαία Ελλάδα.
Οι αγαπημένες μας αρχαίες τραγωδίες
Κάθε καλοκαίρι οι θίασοι περιοδεύουν ανά την Ελλάδα στα ανοιχτά καλοκαιρινά θέατρα που βρίσκονται σε κάθε πόλη και σε πολλά χωριά για να παρουσιάσουν θεατρικές παραστάσεις. Τη μερίδα του λέοντος στις προτιμήσεις θιάσων και κοινού κατέχουν οι αρχαίες τραγωδίες, το απαύγασμα της σοφίας της Θα ήθελα να πει καθένας σας τη γνώμη του σχετικά με την καλύτερη τραγωδία που έχει παρακολουθήσει ή διαβάσει. Μέχρι να σκεφτείτε, θα σας πω εγώ τις εντυπώσεις μου από ορισμένες απ' αυτές.
Πριν σας παρουσιάσω με τη δική μου ματιά κάποιες απ'τις κορυφαίες σωζόμενες αρχαίες τραγωδίες, να σας δηλώσω ότι από τους τρεις σπουδαίους τραγικούς ποιητές, έχω μια... αδυναμία στο νεώτερο, τον Ευριπίδη. Τον "τραγικώτερο τῶν ποιητῶν" όπως τον αποκαλούσαν, επειδή συνήθιζε στα έργα του να παρουσιάζει ακραίες δραματικές καταστάσεις, ορισμένες φορές και φρικαλέες. Τον "ἁπό σκηνῆς φιλόσοφον", που φιλοσοφούσε μέσα απ' τις στιχομυθίες των αρχαίων ηρώων.
Αντιγόνη
Η Αντιγόνη του Σοφοκλή είναι το κατ' εξοχήν αντικαθεστωτικό έργο της αρχαίας γραμματείας.
Τα αδέλφια της Αντιγόνης, ο Ετεοκλής κι ο Πολυνείκης, μαχόμενοι για το θρόνο, αλληλοεξοντώνονται και τα σκήπτρα αναλαμβάνει ο σκληρός Κρέων, ο οποίος διατάζει να μείνει άταφο το νεκρό σώμα του Πολυνείκη και απειλεί πως όποιος επιχειρήσει να παραβεί τη διαταγή του θα θανατωθεί άμεσα.
Η Αντιγόνη έρχεται αντιμέτωπη με το δίλημμα ανάμεσα στον κρατικο νόμο και τον ηθικό νόμο.
Ποιον απ' τους δύο ν' ακολουθήσει;
Η αδελφή της, Ισμήνη, επιλέγει -έστω και με μαύρη, κατάμαυρη καρδιά- να υπακούσει στον κρατικό νόμο. Θέλει πολύ να θάψει τον αδερφό της, αλλά φοβάται την τιμωρία.
Αισθάνεται αδύναμη να αντισταθεί στον κρατικό νόμο. Η Αντιγόνη, αντιθέτως, αν και φοβάται κι αυτή, επιλέγει τελικά το δρόμο της σύγκρουσης μέχρις εσχάτων και παραβαίνει τις εντολές της εξουσίας και επιχειρεί να θάψει τον αδερφό της.
Οι συνέπειες είναι ολέθριες και για την ίδια που επιλέγει τη σύγκρουση με το καθεστώς, αλλά και για το ίδιο το καθεστώς και τους εκπροσώπους του, καθώς όλοι οδηγούνται σε ένα τραγικό και άδοξο τέλος.
Ο επαναστατημένος άνθρωπος, άλλωστε, όπως η Αντιγόνη, έχει πλήρη επίγνωση του επικίνδυνου χαρακτήρα της επιλογής του και αντιμετωπίζει τον κίνδυνο όρθιος. Κατάματα.
Αναρτήθηκε άπο: UP THE IRONS
Πάρτε με τηλέφωνο....Marley.
Έχει επεξεργασθεί από τον/την KWSTAS MARLEY στις 08.11.13 21:59, 1 φορά
KWSTAS MARLEY
Αριθμός μηνυμάτων : 435 Ημερομηνία εγγραφής : 19/09/2013
Θέμα: Απ: ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ 08.11.13 21:51
Ευριπίδης
Πέντε έργα του Ευριπίδη σε παλίμψηστο κώδικα του 9ου-11ου αιώνα
Πέντε τραγωδίες του Ευριπίδη (Άλκηστις, Μήδεια, Ιππόλυτος, Ορέστης και Φοίνισσες) βρέθηκαν σε έναν παλίμψηστο κώδικα στη Βιβλιοθήκη του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων. Πρόκειται για την παλαιότερη γραφή τους που έχει ώς τώρα ανακαλυφθεί.
Πατριαρχείο Ιεροσολύμων
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Ελευθεροτυπίας, πρόκειται για τον κώδικα του Παν. Τάφου 36, που μαζί με ένα άλλο χειρόγραφο, της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Γαλλίας, το Parisinus gr.1330, μπαίνει στο μικροσκόπιο του προγράμματος «Palamedes», που διενεργείται από το Πανεπιστήμιο Georg August του Γκέτιγκεν, το Πανεπιστήμιο της Μπολόνιας και το Ιστορικό και Παλαιογραφικό Αρχείο του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τράπεζας.
Ο κώδικας του Παν. Τάφου 36 φωτογραφήθηκε το περασμένο Πάσχα με την άδεια του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων από νέας τεχνολογίας μηχανήματα και οι φωτογραφίες πέρασαν έπειτα από περαιτέρω επεξεργασία και έτσι διαπιστώθηκε ότι στο σύνολό του είναι ένα διπλό παλίμψηστο χειρόγραφο.
«Η νεότερη γραφή του είναι του 13ου αιώνα και περιέχει το βιβλίο των Προφητών της Παλαιάς Διαθήκης. Στις παλαιότερες γραφές, που χρονολογούνται στις αρχές του 9ου - 10ου αιώνα, περιέχονται αγιολογικά κείμενα σε κεφαλαιογράμματη γραφή, ποιητικά έργα του Γρηγορίου Ναζιανζηνού σε μία πάρα πολύ κομψή μικρογράμματη γραφή των αρχών του 10ου αιώνα, ενώ σε ένα άλλο τμήμα υπάρχουν κείμενα του Αριστοτέλη από τα 'Φυσικά'» δηλώνει στην εφημερίδα ο υπεύθυνος του Ιστορικού και Παλαιογραφικού Αρχείου του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τράπεζας, Αγαμέμνων Τσελίκας και προσθέτει: «Με τη διαφορά ότι εκεί που είναι γραμμένος ο Αριστοτέλης έχει γραφτεί και άλλο κείμενο, θεολογικό. Δηλαδή, το κομμάτι αυτό είναι διπλά παλίμψηστο και ως εκ τούτου η ανάγνωσή του αρκετά επίπονη».
«Εμείς πάντα ελπίζουμε ότι θα έχουμε κάποιες διαφορετικές μαρτυρίες για το αριστοτελικό κείμενο, ενδεχομένως κάποιες παραλλαγές του γνωστού κειμένου. Στην παλαιότερη γραφή περιλαμβάνονται και αποσπάσματα από τραγωδίες του Ευριπίδη. Έχουμε εδώ την Άλκηστη, τη Μήδεια, τον Ιππόλυτο, τον Ορέστη και τις Φοίνισσες όπως και κείμενα ακόμη αταύτιστα. Σε αυτό το επίπεδο γραφής υπάρχει το ενδεχόμενο να έχουμε κείμενα άγνωστα, γραμμένα στο περιθώριο, που δεν έχουν ποτέ δημοσιευτεί» σημειώνει.
Πηγή: Ελευθεροτυπία
Ο συγγραφέας αυτού του μηνύματος έχει αποκλειστεί απο το φόρουμ - Δείτε το μήνυμα
Maria
Αριθμός μηνυμάτων : 14 Ημερομηνία εγγραφής : 12/10/2013
Θέμα: Απ: ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ 09.11.13 3:45
Ευχαριστούμε Κώστα
NEMESH
Αριθμός μηνυμάτων : 21 Ημερομηνία εγγραφής : 20/04/2014
Θέμα: Απ: ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ 28.12.14 17:29